Abychom vám zajistili lepší uživatelské prostředí, používá tento web soubory cookie. Další informace naleznete v našich zásadách používání souborů cookie a zásady ochrany osobních dat
Doprava

Doprava zdarma

od 1999,- Kč

Doprava

Dárek k objednávce

Doprava

Osobní odběr

Kamenná pobočka Dubňany

Doprava

Doprava od 49,- Kč

Doprava

Po registraci sleva

Kuřecí vs. Hovězí

14.12.2020

Kuřecí vs. Hovězí

Který druh masa je pro nás lepší? Jaké jsou pozitiva a negativa?

Co se týče fitness a kulturistiky, pak oba druhy mas patří k těm více oblíbeným. Na začátek bude dobré říct, že každé maso ať už hovězí, kuřecí, rybí nebo zvěřina má své klady a zápory. V tomto článku se budeme ale zabývat právě kuřecím a hovězím. Hovězí maso je sice dražší oproti kuřecímu, ale je dobré masa střídat a nekonzumovat pouze jeden druh. Pro pestřejší jídelníček postačí zařadit klidně 1-2 porce hovězího za týden. Pokud si to ale můžete dovolit pak střídání (pravidelné) má něco do sebe a z každého druhu můžeme dostat odlišné potřebné živiny pro náš organizmus.

Hovězí maso

Hovězí maso obsahuje plnohodnotné bílkoviny a to něco kolem 20 % průměrně. Zároveň jej jistě oceníte kvůli nižšímu obsahu tuku (ten se liší dle části a stáří zvířete). Navzdory všem mýtům, jenž putují po internetu a mezi lidmi, obsahuje hovězí maso méně cholesterolu než maso kuřecí (tady taky hodně záleží z jaké části je maso použité). Má červené zbarvení, spíše cihlové barvy (hodně záleží, jaký je to chov a na stáří zvířete, barva může být světle červená až tmavá). Mladé hovězí maso poznáte podle jemných vláken, naopak maso ze starších kusů má vlákna hrubé.

Některé obsažené látky v hovězím mase:

Bílkoviny, tuky, železo, zinek, kyselina listová, selen, vitamíny B, C, A, niacin, CLA (kyselina linolová), měď, mangan, selen, karnitin, draslík, fosfor, cholesterol…

Biologicky se řadí hovězí mezi velice hodnotné, nejen kvůli velkému množství bílkovin, ale i pro velký obsah esenciálních aminokyselin a velkého množství železa obsaženého v mase. Co se týče kvality jednotlivých částí ze zvířete, pak jistě na předním místě bude svíčková. Patří sice mezi nejdražší části hovězího, ale zároveň patří k nejkvalitnějším. Obsahuje velké procento bílkovin kolem 20g na 100g masa, malé množství tuku a maso z ní je velmi křehké a jemné. Mezi ty kvalitnější můžeme řadit například také kýtu nebo roštěnec, co se týče podobných vlastností jako má svíčková.

Negativa

Negativa u těchto “červených mas“ můžou být často kladené otázky, zda nezvyšují riziko rakoviny tlustého střeva? Několik studií tuto otázku potvrdilo, jiné ji zase vyvrací. Tady si budeme muset tedy počkat. Ideální možností je masa jako taková na svém jídelníčku střídat a nezaměřovat se pouze na jeden druh.

Největší obsah bílkovin obsahuje například roštěnec a to kolem 25g, nejméně pak např. ledviny, ty mají jen kolem 14g na 100g masa (což ale i tak není nijak málo). Nejméně tuku má pak např. svíčková a nejvíce jazyk (a přední části zvířete). Nejvíce cholesterolu pak najdeme v játrech, ledvinách a nejméně v libových částech jako je panenka nebo svíčková.

Závěrem

Hovězí maso by jistě mělo být zařazeno do našeho jídelníčku. I přes jeho cenu se dá sehnat např. v akcích nebo v řeznictví za rozumnou cenu. Už kvůli obsahu živin, jimiž disponuje, je dobré zařadit ho alespoň jednou za čas a zpestřit si tak dosavadní jídelníček.

Kuřecí maso

Jak vybrat čerstvé a kvalitní kuřecí maso? Především by nemělo mít podezřelou barvu a fleky. Nikdy nekupujte maso, které je zbarveno do žluto-zelena nebo má šedší barvu. Maso nesmí být lepivé a oschlé, což lze poznat pohledem nebo dotekem. Nekupoval bych ani moc podezřele zlevněné kuřecí v ne moc vábně vypadajících krámech. Další rádoby neřestí některých supermarketů je nakládání masa do marinád. Poté jej pěkně naaranžují formou kostek nebo plátků na plato a můžete nakoupit za hodně přijatelnou cenu. Tady bych si dával hodně velký pozor a raději bych si maso naložil až doma. Různé oleje, koření a další příměsi umí dobře maskovat zápach a ne moc pěknou barvu masa. Takže poslední šancí jak prodloužit jejich prodej např. o jeden den je zamaskovat jejich přirozený vzhled. Netvrdím, že je to tak všude, ale osobně jsem se s tím již setkal.

Kuřecí maso je ideálním a výborným zdrojem proteinů, často je s oblibou řazeno jak do objemu, tak i do diet (různé části jsou sice různě tučné, ale po odstranění kůže a správné tepelné úpravě se dá použít téměř jakákoliv část, a to i během diety).

Kuřecí maso obsahuje:

Bílkoviny, tuky, fosfor, vit. B, C, E, niacin, riboflavin, kyselinu pantotenovou, draslík, sodík, zinek, selen, cholin, betain, cholesterol…

Negativa

Pokud kuřecí maso konzumujete denně, pak si musíte dávat pozor na vyšší obsah cholesterolu. Ten je vyšší než například v mase hovězím. Na 100g masa asi o cca 12mg více a to bez kůže. 100g se tedy rovná 60mg cholesterolu v případě kuřecího masa.

Tepelné úpravy masa v dietě:

  • Snižte přebytečné množství tuku například grilováním nebo pečením na roštu (mřížce). Maso se nebude v tuku máčet, ale ten bude odkapávat směrem dolů mimo maso a jeho procento se tím značně sníží.
  • Pokud pečete maso v troubě na plechu, pak postačí pečící papír a trocha vody, tím zamezíte připálení a nemusíte přidávat další tuk.
  • Maso můžete tepelně upravovat v páře, tuk se nebude přepalovat a maso se nepřipálí. Pokud děláte větší kus, zůstane uvnitř šťavnatější.
  • Pro lepší šťavnatost masa a menší vysušení můžete použít skleněné zapékací misky a trochu vody.
  • Pokud maso upravujete bez kůže, snížíte tím procento tuku v něm obsažené.
  • Pro lepší chuť masa bez tuku použijte například česnek, cibuli na prošpikování, koření, netučné marinády nebo třeba odtučněný jogurt a semínka.
  • Maso můžete ugrilovat na kameni, upéct v alobalu, uvařit, variant a možností, jak udělat chutné dietní kuřecí maso bez kůže, je mnoho.
  • Při vaření doporučuji dát maso do vroucí vody, tím se na povrchu lépe zatáhne a šťavnatost zůstane uvnitř. (dojde ke sražení bílkoviny na povrchu masa).

Závěrem

Kuřecí maso jako takové je poměrně levné a hojně dostupné. Doporučuji snad jen kupovat spíš maso chlazené nebo pokud máte dobré řeznictví poblíž, tak čerstvé. Mražené maso může často obsahovat hodně soli a vody (takže platíte za to, co jste si nekoupili). V neposlední řadě, pokud si vaříte sami a dopředu, pak je dobré maso naporcovat do sáčků na jednotlivé dny a zamrazit, pokud nemáte možnost kupovat obden čerstvé.

Ať už se tedy rozhodnete pro kuřecí nebo hovězí maso, je dobré jej střídat a to jak druhy masa, tak i jejich části.

Vytvořeno systémem www.webareal.cz

MDEzN